"A legsúlyosabb bántalmazás a virtuális zaklatás"

2017-08-02

Önfejlesztés, stressz - és konfliktuskezelés, együttérzés, kitartás. Egyebek mellett ezeket a készségeket fejleszti majd egy iskolai zaklatást megelőző program, amit jövő szeptembertől harmincnégy iskolában próbál ki az Oktatási Hivatal.

Az iskolapszichológusokat, pedagógusokat az idén augusztusban készítik fel, az ősszel pedig elindulnak a foglalkozások. Ha a pilot program beválik, 2018-tól még több iskolát bevonhatnak az eddig öt országban tesztelt Enable-projektbe.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2015-ös kutatása alapján, az iskola falain belüli zaklatás egyáltalán nem ritka jelenség. A iskolai bántalmazást feltérképező tanulmány szerint a felső tagozatos iskolások 15,2%-a heti rendszerességgel bántalmazás áldozatává válik.

A kommunikációs eszközök fejlődésével az iskolaudvarokról az online felületekre is áttevődtek a konfliktusok. Az online és a „hagyományos”, offline bántalmazás között vannak különbségek, ám gyakori, hogy szereplői ugyanannak az iskolai kortárs közösségnek a tagjai – osztja meg az Oktatási Hivatal tapasztalatait Becz Dorottya kommunikációs munkatárs.

Épp ezért a hivatal úgy döntött, csatlakozik az Enable (a tanulási és szabadidős környezetben jelentkező bántalmazás elleni európai hálózat) elnevezésű projekthez, mely az iskolai és online zaklatás vizsgálatát tartalmazó és komplex programot kidolgozó kezdeményezés, ami alapvetően az idősebb korosztályt célozza, a 7. évfolyamtól kezdődik – folytatja a kommunikációs referens. Célja a bullying visszaszorítása, a fiatalok megerősítése és tájékoztatása, a tanulók, tanárok és szülők közötti kapcsolat gazdagítása, valamint egy olyan pozitívabb iskolai atmoszféra kialakítása, amelyben a tanulók biztonságban érzik magukat.

A szakmai program alapvetően az osztálytermi foglalkozásra épül, de egyes intézményekben kortárs-segítő rendszert is kiépítenek majd, akik önként vállalkoznak arra, hogy segítenek a konfliktusok kezelésében. A foglalkozások a társas és emocionális kompetenciák fejlesztésére irányulnak, lényegük, hogy megerősítsék a szociális és érzelmi készségeket, középpontban az önbizalom, a stressz – és konfliktuskezelés, az együttérzés és a kitartás kérdéseivel.

A résztvevő iskolákban a diákok a tanév végén bemeneti kérdőívet töltöttek ki. 2017 augusztusában sor kerül az iskolapszichológusok és pedagógusok felkészítésére, a foglalkozások pedig a 2017/2018-as tanévben indulnak – mondta el a 24.hu-nak Becz Dorottya, aki megjegyezte, hogy ha a tesztüzem beválik, akkor később még több iskolában bevezethetik a módszert.

A program szükségességét egyébként a korábban már említett OFI kutatás eredményei is alátámasztják. A diákok és a tanárok zaklatásról alkotott fogalmai és reakciói ugyanis több ponton eltérnek egymástól. A diákok szerint a legsúlyosabb bántalmazás a virtuális bántalmazás, ezt követte a fizikai, majd pedig a társas verbális bántalmazás. Míg a tanárok a fizikai bántalmazást tartották a legsúlyosabbnak, ezen belül is a testi erőszakot.

A diákok a bántalmazás típusától függetlenül komolyabb reakciót várnának el a tanároktól. Mind a fizikai bántalmazás, mind pedig a virtuális bántalmazás esetén többen vártak el büntetést, mint ahányan tapasztaltak.

A kutatás rákérdezett mind a tanároknál, mind pedig a diákoknál arra, hogy a rendszeresen bántalmazott diákok esetében miért bánják ezeket a diákokat a társaik. A tanárok többsége szerint a bántalmazás oka a diákok mássága, eltérő viselkedése, míg a diákok szerint a bántalmazás oka nem a bántalmazott személyében keresendő, hanem a csoportnyomás, a megfelelési vágy.

Forrás: csalad.hu, 24.hu

f
OKIT Logó

Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat
Magyarországról ingyenesen hívható segélyvonal

06-80-20-55-20

| E-mail:
OKIT
Grafika: Brandcontrol